Sosyal medyanın gücüyle, 1948 yılından bu yana hizmet veren Doğu Ekspresi treni sanki yeni bir güzergahmış gibi büyük ilgi görmeye başladı. Tren fotoğraflarının paylaşıldığı kareler beğeni rekoru kırınca bu tren turları da moda oldu. Ben de modaya uydum kendimi bir anda Kars turunda buldum.

Benim için çok değişik bir tecrübe oldu. İlk defa bu kadar uzun tren yolculuğu yaptım. Gelin önce Doğu Ekspresi treniyle ilgili bilgeler vereyim. Sonrasında Kars turuyla ilgili detayları görebilirsin.

Not: Doğu Ekspresi’ne pandemi nedeniyle geçici bir süre ara verildi. Yolculuk başlayınca bu sayfadan duyurusuna yapacağız.

Uçak Bileti
İçindekiler

Her gün karşılıklı sefer vartrenn

Doğu Ekspresi ile her gün Ankara Kars arasında karşılıklı seferler yapılıyor. Kars’tan sabah 08:00’de Ankara’dan ise 17:55’te kalkıyor. Yaklaşık 24 saatlik bir yolculuk olduğu için de geceyi trende geçiriyorsun. Erzurum, Erzincan, Sivas, Kayseri gibi şehirlerde yaklaşık 10 dakikalık molalar veriyor. Ben her molada trenden inip istasyonda biraz gezindim ama dikkatli olmak ve trenden uzaklaşmamak gerekiyor, kaçırabilirsin.

İstasyonlar çok güzeltren

İstasyonlar çok güzel. Türkiye’de demiryolu yapımına Osmanlı İmparatorluğu zamanında başlandığı için binalar dönemin tarihini çok iyi yansıtıyor. Hatta Erzurum’a yaklaşmadan önce çağ kebabı siparişi verdik ve istasyonda kebabımızı alıp trende yedik. Önce trenle ilgili bilgiler vereyim.…

4 farklı vagon tipi var

karstrenn

Doğu Ekspresi treninde 4 farklı vagon tipi var. Pulman, örtülü kuşetli, yataklı ve yemekli vagon olmak üzere farklı vagonlar var. Yataklı vagonlarda bir koltuk karşısında masa, altında dolap ve bir lavabo bulunuyor. Koltuk yatağa dönüşebiliyor, üzerindeki yatak da ranza gibi açılabiliyor. Ama gün içerisinde yatağı kapalı tutup daha ferah yolculuk yapılabilir. Örtülü kuşetli vagonlar ise örtülü kuşetli gibi karşılıklı dört kişinin kalabileceği bir kompartıman. Pulman klasik tren vagonu. Koltuklar var. Yemekli vagonlar ise treninin restoranının bulunduğu bölüm. Ben yataklı vagonda kaldım. Birkaç vagon yan yana kuzenlerimle birlikte seyahat ettik. Dolayısıyla çok eğlenceli bir yolculuk yaptık. Yataklarda rahattı, uyurken sorun yaşamadım. Ara ara müzik açtık, eğlendik hatta klip bile çektik.

Yataklı vagonlar oldukça konforlu

İki kişilik yataklı vagonlar oldukça rahat. Hatta benim gibi kalabalık bir grupla yolculuk yapacaksan oldukça eğlenceli. Yataklı vagonlar trenin arka kısmında, restoran ise ön tarafta. Restorana varmanız 5 dakikayı bulabiliyor ama eğlenceli. Restoranda yeme içme seçenekleri var. İstersen kendi kompartımanında da yiyebilirsin. Her iki seçeneği de değerlendirdik. Minik kahve makinelerinde Türk kahvesi yaptık. Erzurum’dan cağ kebabı söyledik, treninin restoranından da bir şeyler alıp yedik. Kars’tan trende yemek için peynir çeşitleri almıştık. 24 saat yemesi içmesi bol bir yolculuk oldu. Yanında kuruyemiş gibi atıştırmalıklar bulundursan iyi olur. Vagonlarda elektrik prizi var. Çay kahve makinesi, bilgisayar kullanılabilir.

Yolculuk çok eğlenceli geçti

Açıkçası ilk başta 24 saat yolculuk nasıl yapılır diye düşünüp endişelenmiştim ancak çok keyifli geçti. Hiç sıkılmadım benim için değişik bir deneyim oldu. Kars’tan Ankara yönüne yolculuk yaptım. 24 saat sürdü. Oradan yine hızlı trenle İstanbul’a döndüm. Türkiye’yi batı ucundan doğu ucuna doğru trenle gezmek değişik bir deneyim oldu. Herkese tavsiye ederim. Tren yolculuğunda en güzel manzaralar bana göre Erzincan Sivas arasındaki rota. Nisan ayı olmasına rağmen Erzurum’a kadar karla kaplı bir yolculuk yaptık sonrasında karlar erimişti. Her mevsimi ayrı güzeldir. Tamamen karlı kaplı yolculuk da güzel olabilir, ilkbaharda yeşillenen doğayla beraber yol almak da. Turistik bir tren olduğu için görevliler de kibar. Yataklı vagonlarda çift tuvalet bulunuyor. O konuda sıkıntı çekmedik. Vagonlar, yerler, koltuklar temizdi.

Uçakla gidip trenle döndüm

Uçakla gidip trenle dönmeyi tercih ettim. Zaten açık söylemek gerekirse gidiş ve dönüş tren fazla gelir. Bir yönü mutlaka uçakla yapın. Kars, Sarıkamış, Çıldır hatta Erzurum’u içine alan bir tur yaptım. Gezimize Erzurum’daki tarihi eserlerden başladık. Selçuklu ve İlhanlılar'dan kalma tarihi eserleri gezdik. Çifte Minareli Medrese, Üç Kümbetler ve Ulu Cami’yi gördük. Açıkçası bu bölgenin bakımsızlığı beni üzdü. Alana düzenleme çalışmaları yapılmış ama eserlerin olduğu bölgede yol çamur ve her yer çöplerle kaplıydı.

erzurum

Sarıkamış’ta kayak keyfi

Erzurum’dan sonra Sarıkamış’a gittik. Sarıkamış, Nisan ayına kadar devam eden kar yağışı ve çam ormanlarıyla kayak yapmak isteyenler için çok güzel bir yer. Kayak merkezinin biraz ilerisinde yol üzerinde Sarıkamış Şehitleri Anıtı var. Burayı da ziyaret ettik. Gencecik hatta çocuk denebilecek yaştaki delikanlıların bir strateji hatası sonrası savaşmadan ayağında çarıklarla kış günü donarak ölmesi çok acı. Vatan için şehit olan bu gençlere şükran borçluyuz.

sarikamis

Kars’ta Rus mimarisi izleri

Kars şehir merkezi Rus mimarisi eserlerini barındıran Türkiye’nin bu anlamda en farklı şehri. Kentte Osmanlı eseri yok ama 50 yıl burayı yöneten Rus eserlerini her köşede görebiliyorsunuz. Sokaklarda az katlı taşlı binalar var. Son yıllarda bir bir onarılıp kafe restoran olmaya başlamış. En görkemlilerinden biri Katerina Köşkü. Rus Çariçesi için yapılmış bu köşk bugün otel olarak işletiliyor. Kars diğer doğu şehirlerine göre daha modern bir yer. Birçok kafe yapılmış. Sanırım 10 yıl sonra burada çok sayıda turistik mekan olacak gibi duruyor.

karsaniharabeleri

Ani Harabeleri Dünya Mirası listesinde

Kars’ta gezilecek yerlerin ilk sırasında Ani Harabeleri geliyor. UNESCO dünya mirası listesine de alınan Ani Harabeleri Türkiye Ermenistan sınırında yer alıyor. Bir zamanlar 100 bin kişinin yaşadığı tahmin edilen bu yerleşim yerinden günümüzde kiliseler ayakta kalmayı başarabilmiş.

katerinakosku

Peynir cenneti

Kars turunda turistlerin mutlaka gittikleri bir başka yer de Çıldır Gölü. 4 Nisan’da bile gölün üzeri buzluydu. Kar yağıyordu Ocak ve Şubat aylarındaki soğuğu düşünemiyorum. Peynirlerin lezzeti bir başka, Kars ve Çıldır arasındaki köylerde eskiden beri peynir yapılırmış. Peynir yapımını Rusya’dan Kars’a göç eden Malakanların öğrettiği söyleniyor. Biz de peyniriyle ünlü Koçoğlu köyüne gittik. Çok lezzetli peynirler tattık. Kafkaslardan gelen geleneksel peynir üreticiliğine İsviçre’den getirilen ustaların da önerileri eklenince şahane kaşar ve gravyer peyniri üretilmeye başlanmış. Köyde bir peynir müzesi de var. Peynir yapımını Zümran Ömür'den dinledik. Türk köylü kadının dilerse kendini yetiştirip neler yapabileceğini gösteren en iyi örnek.

dogutren

24 saatlik tren yolculuğu başlıyor

Ve artık beklenen an geldi. Doğu Ekspresi treniyle Ankara’ya kadar 24 saatlik bir yolculuk bizi bekliyordu. Tren yolculuğu çok keyifli geçti. Yataklı vagondan yer almıştık. İki kişilik koltuk daha sonrası ranzalı yatağa dönüşebiliyordu. Buzdolabı, masa ve mini bir lavabosu bile var. Şarkılar söyledik, fotoğraflar çektik. Erzurum’da istasyona Cağ Kebabı bile sipariş ettik. Ertesi sabah Ankara’ya vardık. Ülkemizin en doğu ucundan başkente kadar güzel bir yolculuk yaptık.

tugbahacibayramoglu
Tuğba Hacıbayramoğlu
1299 Yazı
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik mezunu. Yine Marmara Üniversitesi’nde Radyo Televizyon Sinema bölümünde yüksek lisans yaptı.