Sosyal medyanın gücüyle, 1948 yılından bu yana hizmet veren Doğu Ekspresi treni sanki yeni bir güzergahmış gibi büyük ilgi görmeye başladı. Tren fotoğraflarının paylaşıldığı kareler beğeni rekoru kırınca bu tren turları da moda oldu. Ben de modaya uydum kendimi bir anda Kars turunda buldum.

Uçakla gidip trenle döndüm

Uçakla gidip trenle dönmeyi tercih ettim. Zaten açık söylemek gerekirse gidiş ve dönüş tren fazla gelir. Bir yönü mutlaka uçakla yapın. Kars, Sarıkamış, Çıldır hatta Erzurum’u içine bir tur yaptım. Gezimize Erzurum’daki tarihi eserlerden başladık. Selçuklu hatta İlhanlılardan kalma tarihi eserleri gezdik. Çifte Minareli Medrese, Üç Kümbetler ve Ulu Cami’yi gördük. Açıkçası bu bölgenin bakımsızlığı beni üzdü. Alana düzenleme çalışmaları yapılmış ama eserlerin olduğu bölgede yol çamur ve her yer çöplerle kaplıydı.

Ucuz Uçak Bileti Bulun

Sarıkamış’ta kayak keyfi

Erzurum’dan sonra Sarıkamış’a gittik. Sarıkamış, Nisan ayına kadar devam eden kar yağışı ve çam ormanlarıyla kayak yapmak isteyenler için çok güzel bir yer. Kayak merkezinin biraz ilerisinde yol üstünde Sarıkamış Şehitleri Anıtı var. Burayı da ziyaret ettik. Gencecik hatta çocuk denebilecek yaştaki delikanlıların bir strateji hatası sonrası savaşmadan ayağında çarıklarla kış günü donarak ölmesi çok acı. Vatan için şehit olan bu gençlere şükran borçluyuz.

Kars’ta Rus mimari izleri

Kars şehir merkezi Rus mimari eserlerini barındıran Türkiye’nin bu anlamda en farklı şehri. Kentte Osmanlı eseri yok ama 50 yıl burayı yöneten Rus eserlerini her köşede görebiliyorsunuz. Sokaklarda az katlı taşlı binalar var. Son yıllarda bir bir onarılıp kafe restoran olmaya başlamış. En görkemlilerinden biri Katerina Köşkü. Rus Çariçesi için yapılmış bu köşk bugün otel olarak işletiliyor. Kars diğer doğu şehirlerine göre daha modern bir yer. Sokaklarda geceleri de rahatça gezdik. Birçok kafe yapılmış. Sanırım 10 yıl sonra burada çok sayıda turistik mekan olacak gibi duruyor.

Ani Harabeleri Dünya Mirası listesinde

Kars’ta gezilecek yerlerin ilk sırasında Ani Harabeleri geliyor. UNESCO dünya mirası listesine de alınan Ani Harabeleri Türkiye Ermenistan sınırında yer alıyor. Bir zamanlar 100 bin kişinin yaşadığı tahmin edilen bu yerleşim yerinden günümüzde kiliseler ayakta kalmayı başarabilmiş.

Çıldır’da kızak keyfi

Kars turunda turistlerin mutlaka gittikleri bir başka yer de Çıldır Gölü. Kışın gölün üzerinde kızak yapmak çok popüler ve çok da keyifli. Atların sürdüğü kızaklarda buzun üzerinde dans edercesine kaymak yaşanılası bir deneyim. 4 Nisan’da bile gölün üzeri buzluydu. Kar yağıyordu Ocak ve Şubat aylarındaki soğuğu düşünemiyorum. Peynirlerin lezzeti bir başka Kars ve Çıldır arasındaki köylerde eskiden beri peynir yapılırmış. Peynir yapımını Rusya’dan Kars’a göç eden Malakanların öğrettiği söyleniyor. Biz de peyniriyle ünlü Koçoğlu köyüne gittik. Çok lezzetli peynirler tattık. Kafkaslardan gelen geleneksel peynir üreticiliğine İsviçre’den getirilen ustaların da önerileri eklenince şahane kaşar ve gravyer peyniri üretilmeye başlanmış. Köyde bir peynir müzesi de var. Peynir yapımını Zümran Ömür hanımdan dinledik. Türk köylü kadının dilerse kendini yetiştirip neler yapabileceğini gösteren en iyi örnek.

24 saatlik tren yolculuğu başlıyor

Ve artık beklenen an geldi. Doğu Ekspresi treniyle Ankara’ya kadar 24 saatlik bir yolculuk bizi bekliyordu. Tren yolculuğu çok keyifli geçti. Yataklı vagondan yer almıştık. İki kişilik koltuk daha sonrası ranzalı yatağa dönüşebiliyordu. Buzdolabı, masa ve mini bir lavabosu bile var. Şarkılar söyledik, fotoğraflar çektik. Erzurum’dan istasyona cağ kebabı bile sipariş ettik. Ertesi sabah Ankara’ya vardık. Ülkemizin en doğu ucundan başkente kadar güzel bir yolculuk yaptık.